29 Mart 2017

SON VİRAJI DÖNDÜK

ATPL dersleri bitti, Sivil Havacılık'tan diplomayı aldık. Son aşama alet uçuşlarına başladık...

En son yazımdan itibaren geçen 3 ay tabiki bu kadar değil. Bu kadar uzun süre yazmadığım için kendime sitem ediyorum sadece. Sevgili takipçilerimden gelen her "Yeni yazı ne zaman?" sorusuna mahcubiyetle bakabildim sadece. Bahane olsun diye demiyorum ama inanın kafamı toparlayıp da oturamadım bilgisayar başına.

Biraz Garfield'a özenmiş olabilirim

Evet, başlayalım o zaman...

Başlıktan da anlaşılacağı üzere son aşamadayız arkadaşlar. 1. Aşama PPL dersleri, 2. Aşama Başlangıç Safhası uçuşlar, 3. Aşama ATPL derken 4. ve son aşama Alet Uçuşları (IR) ve Çok Motorlu (Multi-Engine) uçuşlar aşamasına geldik.

Bugüne kadar ki süreç normalde 2+4+6 ay yani 1 sene yapıyor. 4. aşama da 4 ay olacak kısmetse. Toplamda 16 ay yapıyor. Tabi uçuşlardaki hava şartları olumsuzlukları, bayram tatilleriydi vs. derken bu süre biraz daha uzadı.

ATPL SÜRECİ

İlk iki aşamadan daha önceki yazılarımda bahsetmiştim. Şimdi 3. Aşama olan ATPL sürecinden bahsedelim.

Arkadaşlar, bildiğimiz anlamda bir pilot olmak için Airline Transport Pilot Licence (ATPL) yani Havayolu Nakliye Pilot Lisansı sahibi olmanız gerekiyor. Bunun için öncelikle Private Pilot Licence (PPL) yani Hususi Pilot Lisansı'nı ve Commercial Pilot Licence (CPL) yani Ticari Pilot Lisansı'nı almış olmanız gerekiyor. Bununla beraber Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün her ay sonu yaptığı 14 ATPL dersinden geçmeniz gerekiyor. Bu dersler;

1. Hava Hukuku ve ATC Usulleri - Air Law and ATC
  12. Uçuş Prensipleri - Principles of Flight
  13. VFR Haberleşme - VFR Communication
  14. IFR Haberleşme - IRF Communication
6 aylık süre boyunca toplamı 750 saat olan bu derslerin teorik eğitimini aldık ve Ankara'da SHGM'de sınavlara girdik. Bu 14 dersi 6 oturumda vermeniz gerekiyor. Ve bir dersi en fazla 4 seferde geçmiş olmanız gerekiyor. Her oturumda yani her ay sonu istediğiniz kadar sınava girebilirsiniz ama sınavına gireceğiniz dersi tamamlamış ve uçuş okulunuz tarafından onaylatmış olmanız gerekiyor.

ATPL dersimizden

Bu 14 dersin toplamda yaklaşık 13.000 sorusu var. Sınavda bu sorulardan geliyor. Örneğin meteoroloji için çalışmanız gereken yaklaşık 1300 soru var ve sınavda bunlardan 90 tanesi ile karşılaşıyorsunuz. Sınavlar test usulü oluyor. Her dersin farklı soru sayısı ve süresi var. Hem sayısal hem sözel dersler var. Yeri geliyor hava cephelerini ezberliyorsunuz, yeri geliyor haritalarla uçuş rotası çıkarıyorsunuz, yeri geliyor tablolardan uçağın kaygan zeminde durma mesafesini hesaplıyorsunuz.

Sınav öncesi son çırpınışlar

Çalışma yöntemleri kişiden kişiye göre değişiyor. Kimisi soruları ezberleyerek öğrenip yapıyor kimisi soruları anlayarak. Ben kendi yöntemimi anlatacak olursam, dersleri dinleyip soruları anlayarak yapıyordum. Benim daha kolayıma geliyordu. Soruları çözerken anlamadığım bir şey olduğunda ezberleyerek anlamak yerine internetten araştırıp doğru cevabını öğreniyordum. Bu sayede çok tekrar yapmama gerek kalmıyordu ve soruyu anladığım için zorlanmıyordum. Ezberleyerek anlama usulü giderseniz bir kaç defa soruları baştan dönmeniz gerekiyor. İlk tur uzun sürse de, ikinci ve üçüncü turlarda doğal olarak daha hızlı oluyorsunuz.

Çalışmalarımızdan bir kare

Burda siz kendinize iyi gelen yöntem hangisi onu keşfedeceksiniz. Ben anlayarak gitmek istedim çünkü yarın hat uçuşlarına başladığımızda, hepsi olmasa da burada öğrendiklerimizin bir kısmını muhakkak kullanacağız. Ayrıca bu mesleği severek yaptığımdan bu şekilde olması bana daha uygun geldi.

Yaklaşık 6 aylık  bu yer derslerini bitirdiğimizde zihinsel olarak yorgunduk tabi. Dile kolay. Binlerce soru çalışıyor, ezberliyorsunuz.

ATPL dersleri son günü hatırası mutlu görünüyoruz

Ama aslında böyleydik

Bu 14 dersi başarıyla verdiğinizde SHGM size bir diploma veriyor. Bu diplomada hangi dersi kaç not ile kaçıncı seferde geçtiğiniz yazıyor.

ATPL sınavlarını tüm filo olarak eksiksiz olarak geçtik. Tüm devrelerimi tebrik ediyorum. Sınavları atlattıktan sonra 1 haftalık bir tatile çıktık. Yukarda bahsettiğim üzere yoğun 6 ayın ardından zihinsel olarak oldukça yorgunduk ve bu ara hepimize iyi geldi.

----------

DLR 2 süreci ile ilgili yazı halen aklımda. Artık süre vermek istemiyorum yüzüm tutmuyor ama ilk fırsatta yazacağım. Bu yazıyı hazırlamam bile yaklaşık 3 saatimi aldı. Özenli olması için elimden geleni yapıyorum. Ayrıca son aşama için de yazıyı duruma biraz vakıf olduktan sonra yazacağım.

Blogumun ziyaretçi sayısı 26.000'i aştı. İlgi ve alakanıza teşekkürler. Bu süreçteki arkadaşlarıma naçizane ufak bir faydam oluyorsa ne mutlu bana.